東矢 光代 (トウヤ ミツヨ)

Toya Mitsuyo

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職名

教授

科研費研究者番号

00295289

現在の所属組織 【 表示 / 非表示

  • 専任   琉球大学   国際地域創造学部   国際言語文化プログラム   教授  

取得学位 【 表示 / 非表示

  •  -  博士(総合社会文化)  外国語教育

  •  -  Master of Arts  English as a Second Language

職歴 【 表示 / 非表示

  • 1996年10月
    -
    1997年03月

      琉球大学 教養部 専任講師  

  • 1997年04月
    -
    2003年01月

      琉球大学 法文学部 国際言語文化学科 専任講師  

  • 2003年02月
    -
    2008年03月

      琉球大学 法文学部 国際言語文化学科 助教授  

  • 2008年04月
    -
    2013年09月

      琉球大学 法文学部 国際言語文化学科 准教授  

  • 2013年10月
    -
    2018年03月

      琉球大学 法文学部 国際言語文化学科 教授  

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研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • 英語教育

  • 応用言語学

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 人文・社会 / 外国語教育

主たる研究テーマ 【 表示 / 非表示

  • 語彙の習得に着目したリスニングプログラムの開発

  • 学習者と学習環境に応じた教授法実践と効果検証

  • 英語による授業と教師教育

論文 【 表示 / 非表示

  • コロナ禍の遠隔授業における3つの実践の比較分析

    東矢光代

    琉球大学欧米文化論集 ( 琉球大学国際地域創造学部国際言語文化プログラム )  65   1 - 23   2021年03月

    掲載種別: 研究論文(大学,研究機関紀要)

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    This paper reports three online teaching practices in Spring 2020, in the middle of the COVID-19 pandemic. By examining the designs, online platforms, and students’ reactions, the author made an attempt to evaluate the effects of such virtual teaching/leaning compared to face-to-face classes. The three courses included English teaching methodology B and Intermediate English Seminar at University of the Ryukyus as well as a corresponding university course which also dealt with the English teaching methodology. The results showed that a simple, familiar LMS such as the Webclass was found effective and that group work with the Zoom breakout-room function can lead to a fair microteaching demonstration online. Although the online courses were promoted as a byproduct of the pandemic, the author recognized her skill enhancement in learning about ICT and redesigning and conducting classes based on such knowledge gained while observing students’responses.

  • 現実を映す鏡としてのYouTube教材と言語活動の可能性 : 認定講習コミュニケーション科目におけるセサミストリート

    東矢光代

    高度教職実践専攻(教職大学院)紀要 ( 琉球大学大学院教育学研究科 )  5   189 - 200   2021年02月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(大学,研究機関紀要)

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    This paper reports the use of Sesame Street videos on YouTube as a promising English teaching material for Japanese elementary school teachers as a part of the in-service certified course for junior high school English teaching license. Since the Course of Study released in 2018 states that English becomes a compulsory subject for 5th and 6 graders at the primary school level in 2020, it has been an urgent and critical mission for all concerned to secure a sufficient number of qualified teachers who are capable of conducting English class to elementary school children. Therefore, the author has been involved in the administration of the certified course that trains in-service teachers and this year, offered a class for English oral communication. Due to the severe influence of COVID-19 pandemic, only three teachers participated in the class; however, the class enjoyed authentic communicative activities even with facial masks and social distancing. The author designed the language activities based on two YouTube movies with the topics of “Heroes in Your Neighborhood” and “Meeting Julia”. The materials were found appropriate as they refer to the real-life situations, i.e., the COVID-19 pandemic and acceptance of various behaviors such as of autism. Under the circumstances, the needs for publicly available online materials, both for teaching and learning, will increase in the future. The current report shows a practical example of such ICT use for a teacher training classroom.

  • 4技能統合型の英語多読授業デザイン: 伝え合う活動の構築と目標達成のストラテジー

    東矢 光代

    言語学習と教育言語学 2019 年度版 ( 日本英語教育学会・日本教育言語学会合同編集委員会編集 早稲田大学情報教育研究所発行 )    59 - 71   2020年03月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

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    新学習指導要領に対応する新教員免許法下での教職再課程認定において,英語は「コアカリキュラム」 に基づいた科目の提供が求められ,シラバス,授業活動においても,将来の中高英語教員に資する内容が求められ ている.そのような状況を受け,筆者は「英語コミュニケーション」分野の「リーディング」で,英語多読を取り 入れた授業を 2019 年前期に実施した.この中では,新学習指導要領に対応した 4 技能統合型の授業構成・活動を意 識し,読む力の育成を主眼にしつつも,「伝え合う」活動を取り入れ,英語で「内容を伝え合う」と同時に「学び方 を伝え合う」取り組みを,主に英語を専攻する大学生 32 名を対象に実施した.15 回の講義を通じてのタスクデザ インの意図とその効果,授業時間外で最低 5 万語を読むという達成目標に向けての授業者と受講者の取り組みにつ いて,授業者の観察と受講者のアンケート調査結果を基に検証する.

  • Identifying Variables in English as Medium of Instruction: A Trajectory Equifinality Modeling Analysis of Two English Teachers in Japan

    Mitsuyo Toya

    The Southeast Asian Conference on Education 2020: Official Conference Proceedings     315 - 323   2020年03月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

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    The Japanese Ministry of Education, Culture, Sports, Science, and Technology (MEXT) has long tried to change the medium of instruction (MI) for secondary school English education. Released in March, 2018, a new course of study states that junior high school English should be taught in English. This reinforces an earlier announcement for MI in senior high schools in 2008, and now English teachers in Japanese public schools are under increasing pressure to speak English exclusively during class. However, call for an “All English” classroom has not been necessarily welcomed nor accepted by instructors. Indeed, fewer than 20% of teachers use English more than 75% in class for both junior and senior high schools (MEXT, 2019). Senior high school teachers are undoubtedly able to conduct English-only lessons, so why do they refuse to use more English in class? In order to qualitatively clarify variables that govern teachers’ decisions on the use of English, two female English teachers, each with approximately ten years of experience, were interviewed separately for one hour regarding their teaching career. The data was analyzed using Trajectory Equifinality Modeling (Valsiner & Sato, 2006). The results revealed that anticipated learning difficulties among students inhibits the teachers’ use of English because they had been assigned to schools with varied proficiency levels. It was also found that a coincidental encounter with a model teacher served as Obligatory Passage Point in achieving the Equifinality Point of English as MI.

  • 世界の捉え方にみる学習者の特性とクラス・ダイナミクス : BEVIの結果に基づく分析

    東矢 光代, 當間 千夏

    言語文化研究紀要 ( 琉球大学国際地域創造学部国際言語文化プログラム )  ( 28 ) 23 - 45   2019年10月

    掲載種別: 研究論文(大学,研究機関紀要)

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    This paper reports the results of Beliefs, Events and Values Inventory (BEVI) analyses for two groups of students at the University of the Ryukyus: those who began a course in a newly established minor, the Global Shinryo Program, and those who were studying Media English as part of their required coursework. The analyses produced three graphs generated by the BEVI administration system: an aggregate profile, a decile profile, and a profile contrast. The results revealed that both groups shared similar patterns: high in Self Awareness (Scale 11), Sociocultural Openness (Scale 15), and Global Resonance (Scale17). Both groups tended to be liberal in Religious and Gender Traditionalisms (Scales 13and 14). These altogether indicate that students in both groups are highly competent in dealing with cross-cultural experiences and carrying out intercultural collaboration. Conversely, the scales oriented toward inner self and core values, such as Scales 7 and 8, highlighted a difference existing in Scale 8 (Socioemotional Convergence). Their decile profiles and profile contrasts illustrated that there exists a considerable degree of variance within the same group of students. Understanding this variance and devising ways to support those who are unready for global experiences will be a critical task of instructors and administrators.

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著書 【 表示 / 非表示

MISC(その他業績・査読無し論文等) 【 表示 / 非表示

科研費獲得情報 【 表示 / 非表示

  • 動機づけ理論に基づく英語での授業実現のためのICT教員研修モデル構築と最適化

    基盤研究(C)

    課題番号: 21K00652

    研究期間: 2021年04月  -  2025年03月 

    代表者: 東矢光代  研究分担者: 大城 賢

    直接経費: 3,100,000(円)  間接経費: 930,000(円)  金額合計: 4,030,000(円)

  • 複線径路等至性アプローチによる英語での授業へのプロセス探求:小中高比較と理論化

    基盤研究(C)

    課題番号: 18K00744

    研究期間: 2018年04月  -  継続中 

    代表者: 東矢光代  研究分担者: 大城 賢

  • 英語リスニングが苦手な学習者への高周波音域弁別訓練:行動分析学的検証と教授法構築

    基盤研究(C)

    課題番号: 23520752

    研究期間: 2011年04月  -  2016年03月 

    代表者: 東矢 光代  研究分担者: 眞邉 一近 日本大学, 大学院総合社会情報研究科, 教授 (80209676) 石津 希代子 聖隷クリストファー大学, リハビリテーション学部, 准教授 (10446180)

    直接経費: 3,900,000(円)  間接経費: 1,170,000(円)  金額合計: 5,070,000(円)

  • 英語リスニングでの閾値仮説とボトムアップ処理:高周波音域弁別と子音聞き取り能力

    基盤研究(C)

    課題番号: 20520506

    研究期間: 2008年  -  2010年 

    代表者: 東矢 光代 

    直接経費: 1,800,000(円)  間接経費: 540,000(円)  金額合計: 2,340,000(円)

  • 多様な学習者のための実践的英語リスニング訓練法の行動分析学的研究

    基盤研究(C)

    課題番号: 18520440

    研究期間: 2006年  -  2007年 

    代表者: 東矢 光代 

    直接経費: 1,900,000(円)  金額合計: 1,900,000(円)

SDGs 【 表示 / 非表示

  • 英語教師教育、学習者の特質に応じた言語習得・外国語学習、動機づけ