西本 裕輝 (ニシモト ヒロキ)

Nishimoto Hiroki

写真a

職名

准教授

科研費研究者番号

20301393

現在の所属組織 【 表示 / 非表示

  • 専任   琉球大学   グローバル教育支援機構   准教授  

取得学位 【 表示 / 非表示

  • 岡山大学 -  修士  その他

職歴 【 表示 / 非表示

  • 1998年10月
    -
    継続中

      琉球大学 大学教育センター 准教授  

専門分野(科研費分類) 【 表示 / 非表示

  • 社会心理学

  • 教育心理学

  • 教育社会学

主たる研究テーマ 【 表示 / 非表示

  • 高等教育

  • 学級集団

  • 学力

論文 【 表示 / 非表示

  • 沖縄県の学力向上のための一実践例 ~データで保護者に直接語りかける~

    その他の著者

    No.4 (2010/3) ( 琉球大学生涯学習教育研究センター )  ( 4 ) 37 - 51   2010年06月

     概要を見る

    (管理者追加)リポジトリ登録情報を移行しました。確認のうえ、加除修正をしてください。

  • 沖縄の進学高校における生徒の学力推移に関する実証的研究 ~3年間の学力変化に注目して~

    宇江城 昌子,

    No.73 (2008/8) ( 琉球大学教育学部 )  ( 73 ) 225 - 236   2008年10月

     概要を見る

    (管理者追加)リポジトリ登録情報を移行しました。確認のうえ、加除修正をしてください。

  • 看護師を対象とした看護研究指導法に関する一考察 ~公開講座で統計分析をいかに教えるかを中心に~

    その他の著者

    No.2 (2008/3) ( 琉球大学生涯学習教育研究センター )  2   1 - 11   2008年07月

     概要を見る

    (管理者追加)リポジトリ登録情報を移行しました。確認のうえ、加除修正をしてください。

  • 沖縄の低学力問題に関する実証的研究 (2)

    その他の著者

    No.21 (2008/3) ( 琉球大学法文学部 )  ( 21 ) 183 - 221   2008年05月

     概要を見る

    (管理者追加)リポジトリ登録情報を移行しました。確認のうえ、加除修正をしてください。

  • 学級における子どもの資源と地位ヒエラルヒー : D.H.ハーグリーヴスの集団分析枠組の検討を中心に

    その他の著者

    No.56 (2000/3) ( 琉球大学教育学部 )  ( 56 ) 115 - 128   2007年09月

     概要を見る

    The main purpose of this paper is to investigate the relationship between sociometric status or social power status and resources in Japanese classrooms. According to Hargreaves (1972), there are two forms of status within informal structure. The one is a sociometric status hierarchy based on liking (popularity), the other is a social power status hierarchy based on power. And a resource is a basis which can bring popularity and power. In order to examine his theory, fourteen classrooms were surveyed. In this research, the following results were obtained: (1) There are resources in classroom, and they have positive impacts on popularity and power. (2) There are six kinds of resources in classroom. They are ""consideration"", ""cheerfulness"", ""achievement"", ""appearance"", ""possession"" and ""activity"". (3) There is a general property which would be regarded as a resource in every groups. They are ""consideration"" and ""cheerfulness"". (4) ""Appearance"" is one of the most important resource in classroom. (5) The structure of a group is closely linked with its culture. It is because a resource and the culture are interrelated. (管理者追加)リポジトリ登録情報を移行しました。確認のうえ、加除修正をしてください。

全件表示 >>

科研費獲得情報 【 表示 / 非表示