山本 淳子 (ヤマモト ジュンコ)

Yamamoto Junko

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職名

准教授

現在の所属組織 【 表示 / 非表示

  • 専任   琉球大学   農学部   准教授  

  • 併任   琉球大学   農学研究科   准教授  

取得学位 【 表示 / 非表示

  • 大阪府立大学 -  博士(農学)  農業経営学

職歴 【 表示 / 非表示

  • 1997年03月
     
     

      大阪府立大学農学研究科博士前期課程  

  • 2013年04月
    -
    2015年03月

      農研機構 連携広報センター  

  • 2015年04月
    -
    2016年03月

      農研機構 中央農業総合研究センター  

  • 2016年04月
    -
    2019年10月

      農研機構 食農ビジネス推進センター  

  • 2019年11月
    -
    2023年03月

      農研機構  

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所属学会・委員会 【 表示 / 非表示

  •  
     
     
     

    日本農業経済学会

  •  
     
     
     

    日本農業経営学会

  •  
     
     
     

    日本フードシステム学会

  •  
     
     
     

    地域農林経済学会

  • 2015年04月
    -
    2016年09月
     

    日本農業経営学会   常任編集委員

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研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • 経営継承

  • 第三者継承

  • 農産物消費

  • 消費者行動

  • 新規就農

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 農業経営学

論文 【 表示 / 非表示

  • 有機農産物販売における生物多様性情報提示の訴求効果-販売実験による実践的研究-

    中本英里, 尾島一史, 堀江達哉, 若林勝史, 山本淳子

    農業経済研究   95 ( 4 ) 237 - 242   2024年03月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(その他学術会議資料等)

  • モール型ECサイトにおける有機農産物への消費者評価の特徴

    澁谷 仁詩, 加藤 弘祐, 山本 淳子

    フードシステム研究 ( 日本フードシステム学会 )  30 ( 4 ) 255 - 260   2024年

    掲載種別: 研究論文(その他学術会議資料等)

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    This paper aims to characterize post-purchase evaluations of organic compared to non-organic agricultural products by applying text mining to consumer reviews on an e-commerce mall. We employ coding analysis to identify perspective differences and document scaling analysis to extract elements demonstrating divergent evaluation tendencies. The analysis revealed that health and safety expectations and interest in farmers were associated with positive evaluations of organic products, while environmental protection was a minor consideration. The evaluation criteria for attributes such as appearance and smell differed from those for non-organic agricultural products.

  • Understanding Research Trends and Topics on Organic Agriculture based on Scientific Literature in Social Science: A Scientometric Analysis using Citespace

    KATO Kosuke, YAMAMOTO Junko, KOBAYASHI Hiroaki

    Journal of Food System Research ( The Food System Research Association of Japan )  29 ( 4 ) 237 - 242   2023年

    掲載種別: 研究論文(その他学術会議資料等)

     概要を見る

    This study focuses on detecting trends and topics in social science research on organic agriculture. We applied scientometric methods, such as keyword co-occurrence analysis and burst detection to keywords assigned to scientific literature related to the social sciences from 2002 to 2021. As a result, various research topics on organic agriculture from production to consumption aspects were detected. Furthermore, recent trends in social science research were detected quantitatively. These trends included meta-analysis through case study accumulation and research topics related to organic agriculture and sustainability.

  • ECサイトのレビューデータに基づいた牛肉の部位別消費者評価の特徴

    服部 明彦, 加藤 弘祐, 山本 淳子

    農林業問題研究 ( 地域農林経済学会 )  58 ( 3 ) 141 - 148   2022年09月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(その他学術会議資料等)

     概要を見る

    This study aimed to explore consumer evaluations of beef by part, including its by-products. To achieve this, we analyzed online product reviews on Rakuten Ichiba (a major e-commerce site) from 2016 to 2019. We applied text mining analyses to these data in three stages: extraction of frequent words in the whole beef review to capture the overall characteristics; grouping of parts by correspondence analysis; and extraction of words that characterize each part to consider similarities and differences among parts or groups of parts. We found that for post-purchase evaluation criteria and consumption practices, several parts had some similarities, but there were also differences among several other parts and groups. Therefore, to further understand the needs of the consumer and promote the sales of beef, it would be advisable to consider the characteristics of each group of parts and each part individually.

  • 消費者の味覚意識と嗜好性評価の関係に関する分析-イチゴのホームユーステストをもとに-

    上西 良廣, 山本 淳子, 中野 優子, 蔦 瑞樹, 池羽田 晶文, 早川 文代, 風見 由香利

    フードシステム研究 ( 日本フードシステム学会 )  28 ( 4 ) 262 - 267   2022年 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(その他学術会議資料等)

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著書 【 表示 / 非表示

  • フードシステム革新のニューウェーブ

    佐藤 和憲 , 斎藤 修 , 浅見 淳之 , 清野 誠喜, 矢野 泉, 中田 哲也 , 菊池 宏之, 張 秋柳, 薬師寺 哲郎, 李 哉泫, 中村 哲也 , 清水 達也 ( 農業経済), 滝沢 昌道, 河野 恵伸, 山本 淳子 , 丸山 敦史 , 矢野 佑樹, 櫻井 清一 , 西山 未真, 安 玉発 , 廣田 将仁 , 森嶋 輝也, 菊地 香 , 高橋 龍二 ( 担当: 単著 )

    日本経済評論社  2016年

MISC(その他業績・査読無し論文等) 【 表示 / 非表示

  • 事業継承ゼミナール(最終回)第三者継承の取り組みとポイント

    山本 淳子

    養豚界 = The pig magazine ( 緑書房 )  54 ( 11 ) 42 - 44   2019年10月

     

  • 事業継承ゼミナール(第7回)さまざまな事業継承の形と留意点

    山本 淳子

    養豚界 = The pig magazine ( 緑書房 )  54 ( 10 ) 52 - 54   2019年09月

     

  • 事業継承ゼミナール(第6回)家族経営の継承対策 : 親子のコンフリクトへの対応

    山本 淳子

    養豚界 = The pig magazine ( 緑書房 )  54 ( 8 ) 61 - 64   2019年08月

     

  • 事業継承ゼミナール(第5回)家族経営の継承対策 : 複数の子どもが就農したとき

    山本 淳子

    養豚界 = The pig magazine ( 緑書房 )  54 ( 7 ) 44 - 46   2019年07月

     

  • 事業継承ゼミナール(第4回)家族経営の継承対策 : 後継者の能力養成に取り組む(有)アクティブピッグ

    山本 淳子

    養豚界 = The pig magazine ( 緑書房 )  54 ( 6 ) 59 - 61   2019年06月

     

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科研費獲得情報 【 表示 / 非表示

  • 六次化商品の倫理的マーケティング・コミュニケーションにおける境界領域に関する研究

    基盤研究(C)

    課題番号: 21K05793

    研究期間: 2021年04月  -  2024年03月 

    代表者: 河野 恵伸, 山本 淳子 

    直接経費: 2,600,000(円)  間接経費: 3,380,000(円)  金額合計: 780,000(円)

  • 六次化商品の倫理的マーケティング・コミュニケーションにおける境界領域に関する研究

    基盤研究(C)

    課題番号: 21K05793

    研究期間: 2021年04月  -  2024年03月 

    代表者: 河野 恵伸, 山本 淳子 

    直接経費: 2,600,000(円)  間接経費: 3,380,000(円)  金額合計: 780,000(円)

  • 農業法人における従業員の人材育成とエンプロイアビリティに関する実証的研究

    基盤研究(C)

    課題番号: 20K06291

    研究期間: 2020年04月  -  2023年03月 

    代表者: 澤田 守, 山本 淳子, 田口 光弘, 緩鹿 泰子 

    直接経費: 3,300,000(円)  間接経費: 4,290,000(円)  金額合計: 990,000(円)

  • 高齢者の食品選択行動における他者の関与の影響に関する実証的研究

    基盤研究(C)

    課題番号: 20K06268

    研究期間: 2020年04月  -  2023年03月 

    代表者: 山本 淳子, 河野 恵伸, 大浦 裕二, 清野 誠喜 

    直接経費: 3,100,000(円)  間接経費: 4,030,000(円)  金額合計: 930,000(円)

  • 農業法人における従業員の人材育成とエンプロイアビリティに関する実証的研究

    基盤研究(C)

    課題番号: 20K06291

    研究期間: 2020年04月  -  2023年03月 

    代表者: 澤田 守, 山本 淳子, 田口 光弘, 緩鹿 泰子 

    直接経費: 3,300,000(円)  間接経費: 4,290,000(円)  金額合計: 990,000(円)

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