平良 一史 (タイラ カズフミ)

Taira Kazufumi

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職名

講師

現在の所属組織 【 表示 / 非表示

  • 専任   琉球大学   国際地域創造学部   国際言語文化プログラム   講師  

出身大学 【 表示 / 非表示

  • 2002年04月
    -
    2007年03月

    琉球大学   法文学部   国際言語文化学科   卒業

出身大学院 【 表示 / 非表示

  • 2007年08月
    -
    2009年08月

    ハワイ大学マノア校  社会科学部(College of Social Sciences)  コミュニケーション学部(School of Communications)  修士課程  修了

  • 2012年01月
    -
    2016年05月

    ハワイ大学マノア校及び東西センター  国際カルチュラル・スタディーズ大学院サーティフィケトプログラム  その他  修了

  • 2010年08月
    -
    2019年08月

    ハワイ大学マノア校  教育学部  教育心理学科  博士課程  修了

留学歴 【 表示 / 非表示

  • 2005年08月
    -
    2006年05月

    ハワイ大学マノア校 (University of Hawaii at Manoa)  

  • 2007年08月
    -
    2009年08月

    ハワイ大学マノア校 (University of Hawaii at Manoa)  

  • 2010年08月
    -
    2019年08月

    ハワイ大学マノア校 (University of Hawaii at Manoa)  

取得学位 【 表示 / 非表示

  • ハワイ大学マノア校(University of Hawaiʻi at Mānoa) -  博士(教育心理学)  人文・社会 / 教育心理学

  • ハワイ大学マノア校(University of Hawaiʻi at Mānoa) -  修士(コミュニケーション学)  社会科学部

職歴 【 表示 / 非表示

  • 2020年04月
    -
    2023年03月

      秋田大学 教育文化学部 学校教育課程 英語・理数教育講座 英語教育コース・講師  

  • 2023年04月
    -
    継続中

      琉球大学 地域創造学部 国際言語文化プログラム・講師  

所属学会・委員会 【 表示 / 非表示

  • 2020年11月
    -
    2023年03月
     

    秋田英語英文学会   広報

  • 2021年12月
    -
    継続中
     

    異文化間教育学会

  • 2022年12月
    -
    継続中
     

    異文化コミュニケーション学会   会員

  • 2023年08月
    -
    継続中
     

    沖縄外国文学会

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • 批判的言説分析

  • グラウンデッド・セオリー・アプローチ

  • アイデンティティ

研究分野 【 表示 / 非表示

  • 民族的アイデンティティ発達

  • 国民アイデンティティ構築

取得資格 【 表示 / 非表示

  • Test of English for International Communication (TOEIC)

  • Test of English as a Foreign Language (TOEFL)

  • 実用英語技能検定

主たる研究テーマ 【 表示 / 非表示

  • A systematic form of Japanization in Okinawa: Japanese identity construction through a Japanization discourse in textbooks and a textbook guide(沖縄における日本人言説による日本人アイデンティティ構築:教科書分析を通して)

  • Socio-psychological Processes of Okinawan Identity Development Among Okinawan Internatinal and College Students in Hawaiʻi(ハワイにおける沖縄出身留学生の沖縄人アイデンティティ発達の社会心理過程)

学位論文 【 表示 / 非表示

  • Effects of co-nationals in social groups on the degree of attitude homophily, feelings of loneliness, and acculturative stress among Japanese international students in Hawaiʻi

    2009年08月 

  • Being more Okinawan in Hawaiʻi: Okinawan identity development among Okinawan university and college students through activities, learning, interactions, and experiences in Hawaiʻi

    2019年08月 

論文 【 表示 / 非表示

  • Being more Okinawan in Hawaiʻi: Socio-psychological processes of Okinawan identity development among Okinawan international university and college students in Hawaiʻi

    Taira Kazufumi

    Asia Pacific Journal of Education ( Taylor & Francis Online )  43 ( 2 ) 497 - 513   2023年 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

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    The study aims to investigate Okinawan identity development among individuals who grew up in Okinawa and came to Hawai‘i to study at a university or community college. The grounded theory approach was used for the qualitative inquiry. Nineteen participants were interviewed about their self-descriptions, spaces where their Okinawan consciousness was provoked and influences of activities and learning regarding Okinawa and Hawai‘i on their Okinawan identities. The results pointed to three dimensions of socio-psychological processes of Okinawan identity development in Hawai‘i, namely (a) self-identification as Okinawan in Hawai‘i, (b) Okinawan consciousness and identity salience and (c) a strengthened sense of Okinawan identity. The results were used to construct and discuss the core category of “being more Okinawan in Hawai‘i”, subsuming all the concepts regarding self-identification, consciousness and identity as Okinawan. The study demonstrated the probability that the more frequently Okinawan international university and college students self-identified as Okinawan and the more intense their Okinawan consciousness and identity salience became, the more likely it was that their Okinawan identities became stronger. The study elucidated the socio-psychological processes of Okinawan identity development in Hawai‘i by examining the history and society in Hawai‘i to contextualize the empirical results.

  • A systematic form of Japanization in Okinawa: Japanese identity construction through a Japanization discourse in textbooks and a textbook guide

    Kazufumi Taira

    International Studies in Sociology of Education ( Taylor & Francis Online )  28 ( 2 ) 110 - 126   2019年05月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

     概要を見る

    This research examines some modes of Japanization through education in Okinawa where Japanese influences on education have permeated after Japan’s annexation. I investigate how a book excerpt entitled Mizu no Tōzai, included in high school textbooks in Okinawa, constructs Japanese identity. Mizu no Tōzai functions as nihonjinron discourse, which is characterized by ‘Japanese culture,’ ‘Japanese uniqueness,’ and ‘Japaneseness.’ The ‘East-West’ dichotomy, depicted in this nihonjinron discourse, induces students to choose ‘Japan’/‘Japanese culture’ and become ‘Japanese.’ Practice sections of Mizu no Tōzai in textbooks as well as a textbook guide operate to be complicit in this Japanese identity construction. Through a critical analysis of discourse, I reveal that the nihonjinron discourse operating as official knowledge, in collusion with the other discursive texts, produces a position subjected to the discourse of Japanization within which Okinawans become ‘Japanese.’ I problematize these discursive texts as a systematic form of Japanizing Okinawans’ minds through education.

  • Okinawan consciousness and identity salience and development among Okinawan university students studying in Hawai‘i

    Kazufumi Taira, Lois A. Yamauchi

    Journal of International Students   8 ( 1 ) 431 - 452   2018年01月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

     概要を見る

    After Japan’s annexation in 1879, Okinawa came under the unprecedented influence of Japanization. This research examined how learning in Hawaiʻi influenced the Okinawan sense of identity of 11 Okinawan students. Grounded theory analysis of interview transcripts indicated that students became more conscious as Okinawan through encounters and interactions with local people, including Okinawans, and Hawaiians in Hawai‘i, and Okinawan events and activities there. Participating in an Okinawan club at the university provided opportunities for the students to express their Okinawan identity, interact with club members, and take responsibility as representatives of Okinawa, which promoted students’ Okinawan consciousness and identity salience.

  • Effective instruction for engaging culturally diverse students in higher education

    Lois A. Yamauchi, Kazufumi Taira, Tracy Trevorrow

    International Journal of Teaching and Learning in Higher Education   28 ( 3 ) 460 - 470   2016年12月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

MISC(その他業績・査読無し論文等) 【 表示 / 非表示

  • A Report on Past and Future Research: Instructional Strategies, Identities, and Culture and Education

    Kazufumi Taira

    秋田英語英文学 ( 秋田英語英文学会 )  ( 62 ) 39 - 43   2021年03月

     

研究発表等の成果普及活動 【 表示 / 非表示

  • Raising Okinawan consciousness through education provoking cognitive dissonance

    Kazufumi Taira

    11th International Conference on Education and Justice  (The United States online (Pacific Time Zone))  2021年09月  -  2021年09月   

  • My past academic studies and plan for future research: Aiming to explore culture and education in Hawai‘i

    Kazufumi Taira

    秋田英語英文学会2020年度大会  (オンライン)  2020年11月  -  2020年11月   

  • Being more Okinawan: Influences of activities, learning, and interactions in Hawaiʻi on Okinawan identity

    Kazufumi Taira

    The 2018 American Education Research Association Annual Meeting, SIG – Cultural-Historical Research  (New York City)  2018年04月  -  2018年04月   

  • Inequality in Okinawans’ identification: Nationalism and patriotism in the Japanese educational laws and curriculum standards

    Kazufumi Taira

    The 2017 American Education Research Association Annual Meeting, SIG - Postcolonial Studies and Education  (San Antonio)  2017年04月  -  2017年05月   

  • Japanese identity construction among Okinawan students: Colonial discourse in textbooks to ‘police’ a crisis of Japan’s hegemony

    Kazufumi Taira

    The 2016 Cultural Studies Association Annual Conference  (Villanova)  2016年06月  -  2016年06月   

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科研費獲得情報 【 表示 / 非表示

  • 日本国内ナショナル・マイノリティ教育発展研究:沖縄とハワイの比較教育分析を通して

    若手研究

    課題番号: 24K16633

    研究期間: 2024年04月  -  継続中 

    代表者: 平良一史 

    直接経費: 1,700,000(円)  間接経費: 510,000(円)  金額合計: 2,210,000(円)

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    本研究では、多⽂化共⽣社会実現に必要な⼿段の⼀つである教育を取り上げ、特に教育による沖縄住⺠の「⽇本⼈化」の要因の究明及び教育による沖縄⼈意識・アイデンティティ⾼揚を研究課題の核⼼とし、ナショナル・マイノリティの視点から沖縄に⽴脚した教育構築への提⾔を⽬的とする。その⽬的を達成するため、沖縄をその範囲に⼊れる⽇本中央集権教育制度とハワイの教育を⽐較し、特にその硬直性・柔軟性に注⽬してその相違点を明らかにする。また、⽇本中央集権教育制度におけるナショナリズム・愛国⼼推進を批判的に分析し、ハワイにおける⾃⺠族⽂化教育と⽐較しながら沖縄教育構築の阻害要因と必要な要素を浮き彫りにする。本研究は多様な社会において沖縄⾃らの⺠族的視点から学べる教育体制確立へ貢献する。

担当授業科目(学内) 【 表示 / 非表示

  • 2024年度  地域・国際実践⼒演習Ⅲ 08組  演習

  • 2024年度  ⼤学英語 21組(金1時限)  講義

  • 2024年度  ⼤学英語 21組(火1時限)  講義

  • 2024年度  メディアの英語 02組  講義

  • 2024年度  TOEFL演習 01組  講義

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学外の社会活動(高大・地域連携等) 【 表示 / 非表示

  • 高大連携授業

    2022年07月
     
     

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    高校生を対象に、英語をさまざまな角度から研究してその楽しさを知ってもらう活動。

  • 高大連携授業

    2021年07月
     
     

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    高校生を対象に、英語をさまざまな角度から研究してその楽しさを知ってもらう活動。