清水 肇 (シミズ ハジメ)

Shimizu Hajime

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職名

教授

科研費研究者番号

40244280

現在の所属組織 【 表示 / 非表示

  • 専任   琉球大学   工学部   工学科建築学コース   教授  

出身大学院 【 表示 / 非表示

  • 1984年04月
    -
    1986年03月

    京都大学  工学研究科  建築学第二専攻  修士課程  修了

取得学位 【 表示 / 非表示

  • 京都大学 -  工学博士  その他 / その他

職歴 【 表示 / 非表示

  • 1992年04月
    -
    1994年12月

      琉球大学 教養部 講師  

  • 1995年01月
    -
    1997年03月

      琉球大学 教養部 助教授  

  • 1997年04月
    -
    2012年07月

      琉球大学 工学部 環境建設工学科 環境計画学講座 准教授  

  • 2012年08月
    -
    継続中

      琉球大学 工学部 環境建設工学科 環境計画学講座 教授  

所属学会・委員会 【 表示 / 非表示

  • 2017年04月
    -
    継続中
     

    日本学童保育学会

研究キーワード 【 表示 / 非表示

  • 都市計画学,住居学,地域計画,生活空間計画論

主たる研究テーマ 【 表示 / 非表示

  • 高齢者、障害者の生活空間計画

  • 子ども、子育てと地域空間の計画

  • 地域生活空間の共有性と領域形成の計画理論

論文 【 表示 / 非表示

  • 学童保育施設における子どもの過ごし方と場所の特性

    清水 肇

    日本建築学会計画系論文集 ( 日本建築学会 )  ( 790 ) 2587 - 2597   2021年12月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

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    <p> This paper presents an idea to explain the relationship between children's behavior and characteristics of places in after childcare facilities though observation researches. </p><p> Surveyed 2 facilities, W and M have outside open spaces and are considered to have various places inside and outside for diversity of acts. Observation survey to record all children's act of each scene was done. 1354 acts for 65 scenes in 12 days were recorded in facility W and 1148 acts for 56 scenes in 9 days were recorded in facility M. </p><p> Typology for investigation of children's act was proposed. Acts are categorized as "solo act", "play with form" or "spontaneous act" from a point of view of forms to be involved with others. And acts are categorized as "active", "sitting" or "with surroundings" from a point of view of way to use places. </p><p> Rates of acts were similar in W and M, about 15% for "solo act", about 43% for "play with form" and 43% for "spontaneous act" </p><p> Most of "play with a form, active" were found in open spaces in W and M. Most of "play with a form, sitting" were found in areas with desks in rooms </p><p> "Spontaneous play, sitting" and "contacting act, sitting" were found in the "area under trees" in W. "Spontaneous play, active" and "contacting act, active" were found in the "area under and around eaves" in M. "Spontaneous play with surroundings" are plays using situations given by features of places. They were mainly found in the "area under trees" in W and the "area under and around eaves" in M as plays with conditions of ground, animal, insects, plants or materials. </p><p> Many "solo acts" were found in rooms or corners for reading and rest of them were found in various places in or around group acts. </p><p> Moving acts are understood as "space using". Sitting acts are understood as "base using". These two and "surroundings using" are basic types of place using. </p><p> "Space using" is to act in a place with a void and a plain where moving acts are allowed. </p><p> "Base using" is to act in a place where it is allowed to remain at ease such as a place with furniture, wall surrounded place or a higher place. </p><p> "Surroundings using" is to act with specific feature of a place such as natural environment, natural material or unique equipment. </p><p> Open spaces for "space using" and indoor spaces for "base using" are secured in W and M. Places in particular state for "spontaneous act" were found in addition. These situations are considered to show a possibility that "spontaneous act" are done in condition where "space using", "base using" and "surroundings using" are related each other. Following study in detail is necessary about "spontaneous act". Difference of rates of acts of individuals were found according to individuals, activity analysis. Some children spend most of time with "play with a form" or with "spontaneous act" and a few children tend to spend more time with "solo act" than others. </p><p> In conclusion acquirement of places for "space using", "base using" and "surroundings using" were found to be important as a living facility for children with various ways of behaviors. </p>

  • 蒸暑地域の住まいにおける「外皮」概念の再編と沖縄モデルの提示

    松田 まり子, 伊志嶺 敏子, 清水 肇, 中本 清, 平良 啓, 金城 優

    住総研研究論文集・実践研究報告集 ( 一般財団法人 住総研 )  46 ( 0 ) 273 - 282   2020年03月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

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    「蒸暑地域の住まいのあり方を『外皮』概念の見直しを通じて提起する」 建築物省エネ法に基づく省エネ基準に対して建築設計者の活動団体である「沖縄の気候風土適応住宅連絡推進会議」(連絡会議)は,蒸暑地域の住まいづくりの原則を示し,省エネ施策の改善を求める活動を行ってきた。住宅の外部から内部までの多様な要素で熱を制御し風を活用する遮熱,湿度対策などは,外皮基準と異なった考え方による住まいづくりの方法である。連絡会議は沖縄の気候風土に適した住まいづくりの考え方の十原則を公開研究会で提示し,提言を作成し,沖縄県や国土交通省に意見を伝える活動を行った。この間,国土交通省が沖縄県での冷房期の平均日射熱取得率の数値の見直し案を示すなど,国の対応の展開も見られた。

  • 那覇市の密集市街地における避難路の改善可能性の検討

    清水 肇, 松島 啓信

    都市計画論文集 ( 公益社団法人 日本都市計画学会 )  54 ( 3 ) 1072 - 1078   2019年10月

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

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    <p>沖縄における密集市街地は木造建物が比較的少ない一方で狭隘道路・通路が入り組んだ状態にあることが特徴である。本研究は那覇市の密集市街地を対象に、避難路の状況の改善可能性を検討したものである。緊急避難路利用協定、防災空地整備、緊急避難路形成型協調建て替えの3つの手法を設定し、手法を適用した状態を仮定して、避難路の幅員、避難路沿いの木造・非木造建物、二方向避難路の3つの指標で評価を行った。避難路の幅員、雛路沿いの木造・非木造建物の指標は各種手法の適用によって大きな改善は見込めないが、二方向避難路については改善の可能性があることが見出された。緊急避難路利用協定は避難路の状況を改善する潜在的な可能性があり、さらに3つの手法を組み合わせて適用することにより効果を高めるられる可能性がある。</p>

  • 地域の記憶継承のための歴史的資産のあり方の検討:戦後の強制移転を経た沖縄県読谷村K集落での取り組みから

    清水 肇, 中村 友美

    都市計画論文集 ( 公益社団法人 日本都市計画学会 )  53 ( 3 ) 1267 - 1274   2018年10月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

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    沖縄県読谷村のK集落は、第二次世界大戦末期の沖縄戦による破壊の後、軍事基地建設のための土地接収により強制的な移転を余儀なくされた。旧集落の物的環境の多くは失われたが、集落跡地への関係者の出入りが制約のもとで許されている。 歴史的資産の多くが消失あるいは改変された状況において、戦前に戦後にかけての集落の姿と暮らしに関わる地域の記憶の継承の方法を検討した。記憶の継承に有効な歴史的資産を抽出し、それらの特質を分析することにより、消失や改変を経た歴史的資産の特質に対応した記憶の継承の取り組みが必要であるという認識を得た。 K集落住民による旧集落跡地から現集落の範囲までを対象とする記憶継承活動が企画、実施され、活動を通じて記憶の継承活動の課題を検討した。物が消失して空白に見える場所の扱い、重層的な記憶の扱い、場所への関わりの継続、領域を示す資産の扱いが重要であることを示すことができた。

  • 学童保育施設における過ごし方の多様性と空間構成:コーナーのある一室型施設における過ごし方の事例検討

    清水 肇

    日本建築学会計画系論文集 ( 日本建築学会 )  81 ( 722 ) 811 - 819   2016年04月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

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    &nbsp;This research presents an idea to focus on diversity of behaviors of children in after school childcare to evaluate present space composition of facilities and to develop planning policy.<br>&nbsp;Diversity of behaviors means not only individual patterns of variety of acts but relationships with others.<br>&nbsp;Survey was conducted in a after school childcare facility with one room converted from an elementary school classroom, which is surrounded by a school yard available for playing outside. The room is zoned with low furniture into a main zone and smaller corners. Observation research was held in Nov. and Dec. 2011. Acts of children inside in 95 scenes were recorded distinguishing individuals with intervals of 10 minutes.<br>&nbsp;Difference of tendency of acts for areas in a room was found by analysis of kinds, locations and groups of children's acts. Main central zone is mainly for group behaviors and necessary behaviors. Surrounding small corners are mainly for spontaneous behaviors. Acts in groups are mainly done in main central zone and solitary acts or acts with small groups are mainly done in corners. Tendency of acts varies by corners. One corner is used often for active play and the other for group talk.<br>&nbsp;Three characteristic patterns of behaviors were found through individuals' activity analysis. Pattern A is a group of children who tend to act sitting by oneself, pattern B: tend to act sitting in a group and pattern C: tend to act moving.<br>&nbsp;Solo acts of pattern A were found in various location pattern such as one who acts solely beside groups of children, ones who locate in an area next to main area used by groups and one who find small corner to spend time alone. Diversity of sense of personal distance making could be found.<br>&nbsp;Group acts of pattern B were mainly done in main area with low tables. One corner is also used for plays in groups.<br>&nbsp;Moving acts of pattern C include active moving indoor plays and moving acts to find something for next acts. This pattern is considered to appear by relatively faster changes of acts. Locations of acts are dispersed in all the areas including gaps between areas.<br>&nbsp;Children other than these three patterns are understood to be acting with patterns of combination with these patterns.<br>&nbsp;"Idle appearing acts" consists about 10% of all acts, in which the observer could not easily understand their intention and purpose of the acts. "Absent stay", "absently staring" and "roaming" were observed. They are considered to mean resting or adjustment acts to find next acts or next company. They are also a part of diversity of behaviors.<br>&nbsp;Ways to grasp the diversity of behavior of children in after school childcare could be shown through a case study. Relationship between diversity of behavior and space composition in a particular facility was found. Evaluation theory of diversity and planning principle will be developed through continuing comparative study in facilities in various situations.

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著書 【 表示 / 非表示

  • 子どもが育つ生活空間

    小伊藤亜希子, 室崎生子, 清水肇 他 ( 担当: 共著 )

    かもがわ出版  2009年08月 ( ページ数: 220 )

  • ゼロからの再建 南風原戦後60年のあゆみ

    南風原町教育委員会 ( 担当: 共著 )

    南風原町教育委員会  2005年03月

  • 中間領域をもつ南島の集合住宅 外と内のゆるやかな関係

    清水肇 ( 担当: 共著 )

    日本建築学会住宅小委員会, 彰国社  2004年03月

  • 中出文平+地方都市研究会『中心市街地再生と持続可能なまちづくり』

    清水肇 ( 担当: 共著 )

    学芸出版社  2003年03月

  • 佐藤滋『まちづくりの科学』

    清水肇 ( 担当: 共著 )

    鹿島出版会  1999年03月

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MISC(その他業績・査読無し論文等) 【 表示 / 非表示

  • 学童保育施設における子どもの行為と場所の関係の改善の試み

    清水 肇

    日本建築学会学術講演梗概集     2019年08月

     

  • 学童保育施設における行為・過ごし方のとらえ方と場所の改善実験の試み

    清水肇

    日本学童保育学会自由研究発表要旨集     2019年06月

     

  • 沖縄における密集市街地の改善プロセスの検討 住民参画による避難路検討ワークショップを通して

    松島 啓信,清水 肇

    日本建築学会学術講演梗概集     2018年08月

     

  • 学童保育施設における小さな領域づくりの意義 「一畳ロフト」の設置実験からみる過ごし方の個人差

    清水 肇

    日本建築学会学術講演梗概集     2018年08月

     

  • 地域の記憶継承のための物的・空間的条件と地域活動の検討と実践 -戦後の移転集落、沖縄県読谷村K集落を対象に-

    中村 友美,清水肇

    日本建築学会学術講演梗概集     2018年08月

     

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学術関係受賞 【 表示 / 非表示

  • 住総研 研究・実践選奨 奨励賞

    2020年08月07日   一般財団法人 住総研   蒸暑地域の住まいにおける「外皮」概念の再編と沖縄モデルの提示  

    受賞者: 松田まり子,伊志嶺敏子,清水肇,中本清,平良啓,金城優

科研費獲得情報 【 表示 / 非表示

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