下條 満代 (シモジョウ ミツヨ)

Shimojo Mitsuyo

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職名

教授

科研費研究者番号

10870983

メールアドレス

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現在の所属組織 【 表示 / 非表示

  • 専任   琉球大学   教育学部   教授  

職歴 【 表示 / 非表示

  • 2019年10月
    -
    2021年03月

      琉球大学教育学部 准教授  

  • 2021年04月
    -
    継続中

      琉球大学教育学部 教授  

取得資格 【 表示 / 非表示

  • 特別支援学校教諭専修免許状(知・肢・病)

  • 特別支援学校教諭一種免許状

  • 特別支援学校教諭二種免許状

  • 高等学校教諭1種免許

  • 中学校教諭1種免許

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主たる研究テーマ 【 表示 / 非表示

  • 特別な支援を必要とする子どもたちへの支援法

論文 【 表示 / 非表示

  • 諸外国における限局性学習症(SLD)傾向のある 小中学生に対する指導法の分析

    Mitsuyo SHIMOJO, Haruna TERUYA, Risa SHIMAUCHI Aina AMEKU

    Journal of Inclusive Education ( Asian Society of Human Services )  9   52 - 65   2020年08月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

  • 日本における障害のある教員の雇用の現状と課題に関する研究動向:―QOLの観点に基づいた障害者雇用促進制度・政策の評価指標(QOL-EPAI)を観点として―

    下條 満代, 照屋 晴奈, 權 偕珍

    トータルリハビリテーションリサーチ ( 一般社団法人 Asian Society of Human Services )  8 ( 0 ) 39 - 50   2020年06月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

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    In order to form a symbiotic society in Japan and to realize inclusive education, which is an idea to learn together regardless of disability, it is urgent to actively hire teachers with disabilities even at school. However, since research on faculty with disabilities is said to have been conducted since the fiscal year 2019 onward, the actual situation has been investigated. And the current situation and issues regarding the employment of faculty with disabilities are almost unclear.Therefore, in this study, based on the viewpoint of improving the QOL (Quality of Life) of teachers with disabilities, we analyze the previous studies related to the employment of persons with disabilities at schools in Japan, and clarify the current situation and academic issues regarding the employment of teachers with disabilities. As a result of the analysis, many previous studies have been found in the area of "employment stability", but they also point out the current situation and it was revealed that further studies are needed. Moreover, in the "physical and mental health" area and the "life stability" area, there were very few cases applicable, and it became clear that research was not progressing.

  • UDL using ICT for Inclusive Learning;:Learning Support for Students with Diverse Learning Styles, Including Students who Need Special Support

    SHIMOJO Mitsuyo, TERUYA Haruna, SOLAND Melanie

    Asian Journal of Human Services ( 一般社団法人 Asian Society of Human Services )  18 ( 0 ) 112 - 122   2020年04月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

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    The use of ICT is said to be an effective learning support tool for children with disabilities. In addition, though the learning styles of individual are different and vary among individuals, these differences are considered important because of their influence on the academic achievement of individuals (Baderaddin, 2015). Lessons using ICT are said to be effective for any learning method. However, in Japan, it has been found that there are issues with improving reading comprehension and ICT utilization, including that “In the field of school education, the number of local governments and schools that are introducing tablet PCs is gradually increasing, but compared to other countries, the current situation in Japan is that the utilization of ICT is progressing slowly.” (Ogawa, 2017)This study implemented the teaching method of UDL using ICT in the classroom and verified whether it was effective as an inclusive learning teaching method. According to student’s evaluation of the lessons by questionnaire, results showed that UDL classes are effective for them. Particularly on questionnaire items ②Overall satisfaction, ③I want to recommend it to other students, ④ I understood contents of the lesson well, ⑥ English knowledge improved compared to before (until last year), ⑦Class difficulty is appropriate, ⑧Class pace is appropriate, ⑨ the voice is clear and easy to hear, ⑩ the letters on the sheet are easy to read, and ⑫ Materials ( textbook, workbook, PC only ) are appropriate, 100% of responses were positive. As a result, it was found that UDL-style lessons utilizing ICT are effective for students with special needs and various ways of learning.

  • 教育課題解決のためのコミュニティ・スクールの現状と課題:―地域コミュニティにおける教育資源の活用可能性―

    下條 満代

    Journal of Inclusive Education ( 一般社団法人 アジアヒューマンサービス学会 )  8 ( 0 ) 67 - 81   2020年02月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

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    現在日本の教育現場においては,教員の多忙化や児童生徒の問題行動の増加等が問題とされている。その解決策として「地域とともにある学校」である「コミュニティ・スクール(学校運営協議会を設置した学校)」が設置されている。しかしながら,コミュニティ・スクールの全国的な導入率には差があり,人的・物的資源や体制等についても実態がさまざまである。本研究は,文部科学省の答申等を中心とした文献研究を中心に地域コミュニティの再定義を行い,その地域コミュニティの教育資源としてのコミュニティ・スクールの役割と課題について明らかにすることを目的とした。本研究により,コミュニティ・スクールは地域との連携という学校運営(スクール・ガバナンス)の面においては成果を挙げているが,教職員の勤務負担軽減等の学校支援(ソーシャル・キャピタル)の面においては課題があることが示唆された。よって,今後,コミュニティ・スクールが持続可能なシステムとして推進していくためにも,予算の確保や地域の教育資源としての人材育成等が重要である。

  • 日本における聴覚障害児・者の教育の現状と課題:―新学習指導要領における自立活動とインクルーシブ教育の観点から―

    船越 裕輝, 照屋 晴奈, 下條 満代, 鳩間 千華

    Journal of Inclusive Education ( 一般社団法人 アジアヒューマンサービス学会 )  8 ( 0 ) 30 - 39   2020年02月 [ 査読有り ]

    掲載種別: 研究論文(学術雑誌)

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    本研究は,学校教育法の改正により,盲・聾・養護学校を特別支援学校へ移行した,2007年から2019年までに発表された研究論文を対象に聴覚障害教育の現状と課題を明らかにする。その観点として,聴覚障害教育におけるインクルーシブ教育推進の課題を観点に明らかにしたい。更に,新学習指導要領における聴覚障害教育の自立活動の現状と課題も明らかにすることを目的とした。その結果,多くの研究で「教師の専門性の課題」が指摘されていた。また,新学習指導要領が目指す「主体的・対話的な深い学び」を推進するためには,聴覚障害教育において自立活動は重要な領域となるが,そこでも教師の専門性の課題があることが分かった。今後,聴覚障害教育現場において,IEATなどの尺度を用いてインクルーシブ推進の現状を客観的に評価しながら,目の前にある課題や成果を明確に評価することが解決の1つに繋がるのではないかと考える。

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MISC(その他業績・査読無し論文等) 【 表示 / 非表示

  • 精神障害あるいはその疑いのある子どもへのよりよい支援を目指して ー病理学的疾病分類から見た森川特別支援学校の在籍数変遷と実例的検討ー

    下條 満代、城間 園子、喜屋武 睦、緒方 茂樹

    琉球大学教育学部附属発達支援教育実践センター紀要(琉球大学)     2017年

     

論文査読・海外派遣等、研究諸活動 【 表示 / 非表示

  • Attention Deficit Hyperactivity Disorder(ADHD) in the Foreign Language Classroom: A Case Study of a Japanese University Student

    学術論文査読件数 

    2020年01月
    -
    2020年02月
     

  • Analysis of difficulties fased by home health nursing practicum instructors

    学術論文査読件数 

    2020年02月
    -
    2020年03月
     

  • Physical Health of Mothers of Children with Hearing Loss

    学術論文査読件数 

    2020年04月
     
     
     

  • MAKING INCLUSIVE EDUCATION A REALITY: THE ROLE OF TEACHERS,PARENTS AND ADMINISTRATORS

    学術論文査読件数 

    2020年04月
     
     
     

学術関係受賞 【 表示 / 非表示

  • BEST PAPER AWARD

    2019年08月31日   ASIAN SOCIETY of HUMAN SERVICES CONGRESS in JEJU  

    受賞者: Haruna Teruya,Mitsuyo Shimojo,Changwan HAN

  • Best Paper Award

    2019年01月13日   International Conference on Next-generation Convergence Technology  

    受賞者: Mitsuyo Shimojo , Haruna Teruya , Aiko Kohara

SDGs 【 表示 / 非表示

  • 障害の有無に関わらず全ての子どもに対し、個人のニーズに応じた教育を受けられる「インクルーシブ教育」実現のための教員養成

担当授業科目(学内) 【 表示 / 非表示

  • 2020年度  ダイバーシティ教育実践研究ⅡB  講義

  • 2020年度  ダイバーシティ教育実践研究ⅡA   講義

  • 2020年度  特別支援学校教育実習  講義

  • 2020年度  特別支援学校教育実践研究  講義

  • 2020年度  発達障害者教育  講義

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その他教育活動及び特記事項 【 表示 / 非表示

  • 2020年04月
    -
    継続中

    特別支援教育アドバイザー,宜野湾市立宜野湾小学校

  • 2019年10月
    -
    継続中

    特別支援教育アドバイザー,宜野湾市立志真志小学校

  • 2019年10月
    -
    2020年03月

    特別支援教育アドバイザー,宜野湾市立嘉数中学校

学外の社会活動(高大・地域連携等) 【 表示 / 非表示

  • 令和2年度メンタルヘルス講演会における講師

    2020年09月
     
     

  • 宜野湾市立宜野湾中学校校内研修の講師

    2020年09月
     
     

  • 宜野湾市立嘉数中学校校内研修における講師

    2020年08月
    -
    継続中

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    8月20日、9月23日、10月8日 の合計3回の校内研修を全職員に行った。

  • 沖縄県立豊見城南高等学校校内研修における講師

    2020年08月
     
     

  • 沖縄県立美里工業高等学校教育研修会における講師

    2020年08月
     
     

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